WEKO3
インデックスリンク
アイテム
急性期病棟におけるプリセプター看護師が捉えた新人看護師の看護実践上の問題
https://doi.org/10.15019/00000049
https://doi.org/10.15019/00000049f7ac585d-c263-463e-b338-53d1754838a4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
著作権は本学に帰属する。
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-01-16 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | 急性期病棟におけるプリセプター看護師が捉えた新人看護師の看護実践上の問題 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | Problems and Expected Attitudes of New Graduate Nurses as Identified by Preceptor Nurses in an Acute Ward | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
タイトルのヨミ | ||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | キュウセイキ ビョウトウ ニ オケル プリセプター カンゴシ ガ トラエタ シンジン カンゴシ ノ カンゴ ジッセンジョウ ノ モンダイ | |||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 急性期病棟 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | プリセプター | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 新人看護師 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 現任教育 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | 看護実践上の問題 | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | acute ward | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | preceptor nurse | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | new graduate nurse | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | in-service education | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||
主題 | problems when providing nursing care | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15019/00000049 | |||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||
著者 |
本田, 由美
× 本田, 由美
× 松尾, 和枝
|
|||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は、急性期病棟におけるプリセプター看護師が捉える新人看護師の看護実践上の問題を明らかにし、教育上の課題を検討することである。A 病院のプリセプター看護師5 名を対象に半構成的面接を行った。得られたデータの意味内容を解釈し、質的帰納的に分析した。その結果、新人看護師の看護実践上の問題として、8 つのカテゴリー【危機的対応困難】【時間調整困難】【状況判断困難】【日常生活援助の欠如】【自主性の欠如】【看護技術の未熟さ】【対人関係の不得手】【学習の不備】が生成された。問題の背景には、新人自身が時間に追われ余裕がない、自己表現できない、自己の技術能力の評価ができない状況が推測された。また、新人看護師の教育上の課題として、(1)患者の状態を判断するために、既存の知識を想起し、情報の関連性をおさえ、今後を予測できる力を培うこと(2)優先順位を判断し時間調整できるように支援すること(3)患者に向かう姿勢や学びの姿勢に対する新人の思いを理解し、行動化できるように支援すること(4)日常生活援助や患者への接遇のあり方に気づけるように支援すること(5)看護技術の原理・原則に基づく看護実践ができ、自己の技術能力を評価できる力を培うことの5 つが挙げられた。 | |||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | The present study aimed to identify problems and expected attitudes of new graduate nurses in an acute ward based on the perspectives of preceptor nurses, and to identify topics that need to be addressed through education. We conducted semi-structured interviews with five preceptor nurses at Hospital A. We interpreted the content of the obtained data and analyzed this qualitatively and inductively. The following eight categories were identified as problematic for new graduate nurses: 1) poor crisis response, 2) poor time management skills, 3) poor assessment of given situation, 4) lack of support in daily life, 5) lack of self-initiative, 6) inexperience in nursing skills, 7) poor interpersonal skills, and 8) poor study habits. We hypothesize these problems arise because new graduate nurses feel pressed for time, cannot express themselves sufficiently, and cannot evaluate their own skill levels. We identified the following five topics that should be addressed through education: 1)evaluate patient situations through the use of existing knowledge, suppression of associations between information, and developing predictive judgment capabilities, 2) prioritize patient situations and respond by making appropriate time adjustments, 3) understand and embody a proper attitude towards patients and towards learning as a new graduate nurse and transferring this attitude into action, 4) learn how to interact with patients and provide support in daily life, and 5) perform nursing practices according to nursing doctrines and guidelines and learn to accurately assess one's own skill levels. |
|||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 日本赤十字九州国際看護大学intramural research report en : The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing, intramural research report 巻 8, p. 61-69, 発行日 2010-03-31 |
|||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||
出版者 | 日本赤十字九州国際看護大学 | |||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 13478877 | |||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11897491 | |||||||||||||||||||||
論文ID(NAID) | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||
内容記述 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110007571679 | |||||||||||||||||||||
DOI | ||||||||||||||||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||||||||||||||
関連識別子 | https://doi.org/10.15019/00000049 | |||||||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||||||
権利情報 | ©2010 日本赤十字九州国際看護大学 | |||||||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR |