WEKO3
インデックスリンク
アイテム
現場の実践者が日々の体験をレポートに書く方法の開発 : 短歌をモデルにした試み
https://doi.org/10.15019/00000515
https://doi.org/10.15019/0000051513a53902-e355-4822-9473-1a1e5c231d48
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
著作権は本学に帰属する。
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-03-30 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 現場の実践者が日々の体験をレポートに書く方法の開発 : 短歌をモデルにした試み | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | A trial of reporting daily experiences and senses for practitioners using Japanese Tanka as a model of organizing ideas | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
タイトルのヨミ | ||||||||||||||
その他のタイトル | ゲンバ ノ ジッセンシャ ガ ヒビ ノ タイケン オ レポート ニ カク ホウホウ ノ カイハツ : タンカ オ モデル ニ シタ ココロミ | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 短歌 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 経験 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 感覚 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | レポート作成 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 方法開発 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Tanka | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | experience | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | sense | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | report writing | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | method development | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15019/00000515 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
著者 |
守山, 正樹
× 守山, 正樹
|
|||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 現場での実践者(日々の仕事や生活に関連した現場に実践的に関わる人々)にとって、現場での経験と研究的な志向の何れもが、経験を知識化する上で重要である。しかし近年、研究が高度化する中で、事前に準備した組織的な研究でないと、発表が認められず、論文も雑誌に受理されにくい傾向が強まっている。しかし実践者が現場から学び続けるためには、組織的な研究以上に、現場での経験や感覚をレポートにして発表し、現場から学術的な場面に至るまで、交流を進めることが重要である。そこで本研究では、日本古来の経験と感性を表現する詩的な形態、短歌に注目し、短歌の発想を取り出し、その発想でレポートを書くためのワークシートを開発・試行し、新たなレポートの書き方を提案する。このワークシートを用いることにより、実践者は通常の研究論文を書くのとは異なった以下の順番で、書き、考えることになる。それらは、①まず報告したい結果としての経験(感覚も含む)の具体、②前項の経験の、方向を変えた見直し・再考(考察)、③その経験に至るまでの経緯(緒言)、④その経験の前提となった状況や方法、⑤以上書いて来た内容への文献的考察、そして⑥以上の全記述(レポート本体)に相応しい題名、である。そこで本稿では、国内での健康相談、及び国外での集中講義という2つの実践場面を取り上げ、開発したワークシートの適用を試みた。本ワークシートを活用して意味のあるレポートを書くためには、従来の学術論文執筆に際して求められる論理的思考に加え、経験と感覚を現実的に、実在に即して具体的に想起し、記述できる感性的思考を訓練し洗練させる必要があり、さらなる開発研究が必要である。 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | For health and nursing practitioners working in the field, important knowledge comes not only from manipulating systematically collected data but also from lively daily experience. Recently, as the advancement of systemic and evidence-based approach, most of Japanese academic societies only value to write orthodox academic papers under the formal process of systematic data collection and analysis. However, writing reports reflecting personal experience and sensory feelings are important to observe details of daily life, discover something new, and construct new knowledge. In this research, the author adopted Japanese Tanka as a model of writing reports for students and practitioners to record and publish personal, sensory experiences when they encounter new situations in their life. As a result, a worksheet was newly developed. In this worksheet, practitioners are guided to report one’s experiences as the following sequence, 1) the core of new experience (and senses) as a result to be reported, 2) reflections and discussions to the experience, 3) introductory comments to the experience, 4) methods and conditions contributed to the experience, 5) referenced discussions, and 6) appropriate title to describe the whole report. After development, the worksheet was further applied to two example situations. In order to write meaningful reports by the use of this worksheet, in addition to usual logical thinking, sensory thinking process should be trained and refined. |
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | その他 = Others | |||||||||||||
書誌情報 |
日本赤十字九州国際看護大学紀要 en : Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing 巻 15, p. 45-54, 発行日 2016-12-28 |
|||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 日本赤十字九州国際看護大学 | |||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 21868042 | |||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12560766 | |||||||||||||
権利 | ||||||||||||||
権利情報 | ©2016 日本赤十字九州国際看護大学 | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR |