ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字九州国際看護大学紀要
  3. 23号

看護学生の減災に対する意識と行動の変化に焦点をあてた実態調査

https://doi.org/10.15019/0002000104
https://doi.org/10.15019/0002000104
42a4eebc-c748-4f17-9c8c-4501a0e9296d
名前 / ファイル ライセンス アクション
看護学生の減災に対する意識と行動の変化に焦点をあてた実態調査.pdf 看護学生の減災に対する意識と行動の変化に焦点をあてた実態調査.pdf (402 KB)
著作権は本学に帰属する。
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-31
タイトル
タイトル 看護学生の減災に対する意識と行動の変化に焦点をあてた実態調査
言語 ja
タイトル
タイトル A fact-finding survey on changes nursing students’ awareness and behavior regarding disaster mitigation
言語 en
タイトル
タイトル カンゴ ガクセイ ノ ゲンサイ ニ タイスル イシキ ト コウドウ ノ ヘンカ ニ ショウテン オ アテタ ジッタイ チョウサ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 減災
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 実態調査
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 disaster mitigation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 fact-finding
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15019/0002000104
ID登録タイプ JaLC
著者 宇都宮, 真由子

× 宇都宮, 真由子

en UTSUNOMIYA, Mayuko

ja 宇都宮, 真由子

ja-Kana ウツノミヤ, マユコ


Search repository
伊藤, 明子

× 伊藤, 明子

en ITO, Akiko

ja 伊藤, 明子

ja-Kana イトウ, アキコ


Search repository
木村, 涼平

× 木村, 涼平

en KIMURA, Ryohei

ja 木村, 涼平

ja-Kana キムラ, リョウヘイ


Search repository
中山, 晃志

× 中山, 晃志

ja 中山, 晃志

en NAKAYAMA, Teruyuki

ja-Kana ナカヤマ, テルユキ


Search repository
吉原, 駿

× 吉原, 駿

ja 吉原, 駿

en YOSHIHARA, Syun

ja-Kana ヨシハラ, シュン


Search repository
福島, 綾子

× 福島, 綾子

en FUKUSHIMA, Ayako

ja 福島, 綾子

ja-Kana フクシマ, アヤコ


Search repository
原田, 紀美枝

× 原田, 紀美枝

en HARADA, Kimie

ja 原田, 紀美枝

ja-Kana ハラダ, キミエ


Search repository
梶原, 弘平

× 梶原, 弘平

en KAJIWARA, Kohei

ja 梶原, 弘平

ja-Kana カジワラ, コウヘイ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 災害看護学を学んでいない1年次の看護学生を対象に減災に触れる機会を設け、看護学生の減災に対する意識と行動の変化を明らかにし、減災につながる教育を検討することを目的とし、自記式質問紙を用いてA大学の看護学部の1年生にWeb 調査を行った。調査項目は、被災経験などの属性、減災への意識や行動の変化やきっかけなどの現状、ボランティアへの参加希望などのニーズである。対象者107名のうち44名より回答を得た (回収率41.4%)。避難経験者は4名、身の危険を感じる災害経験がある者は7名と少なく、経験した災害は、豪雨、地震、台風の順であった。減災を意識するきっかけは、講義内での減災マップ作りが最も多く、減災に関する講義や講演、SNS (Instagram、Twitterなど) からの情報の順であった。きっかけをもとに減災を以前より意識するようになった者は33名 (75.0%) おり、行動の変化としては、避難場所やルートの確認と家屋の安全性の確認が各14名、停電時に作業する足元灯や懐中電灯の準備が7名であった。災害時ボランティアには、ぜひ参加18名、条件があえば参加25名とほぼ全員に参加の意思があった。減災にふれる機会を提供することで看護学生は関心を持ち、行動につながる可能性が示唆された。意図的に教育の一部に減災に関する教育を取り入れることで、最初の段階として災害から自分や家族の命を守る準備という具体的な行動変容が期待できると考えられる。学生が自助を考えた上で、さらに支援する役割へと視野を広げることが期待される。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to clarify the awareness and behavior of nursing students regarding disaster mitigation and to consider education that leads to disaster mitigation, a web survey was conducted using a self-administered questionnaire among first-year students in the nursing department at University A.
The survey items are attributes such as disaster experience, awareness of disaster mitigation, changes in behavior, current situation such as triggers, and needs such as desire to participate in volunteer work. Responses were obtained from 44 of the 107 subjects (response rate: 41.4%).
Only four people had evacuated, and seven people had experienced a disaster in which they felt in danger. The most common disasters were heavy rain, earthquakes, and typhoons. The most common trigger for becoming aware of disaster mitigation was creating a disaster mitigation map during a lecture, followed by lectures and presentations on disaster mitigation and information from social media (Instagram, Twitter, etc.).
As a result of the opportunity, 33 people (75.0%) became more conscious of disaster reduction. In terms of changes in behavior, 14 people checked evacuation sites and routes, and checked the safety of their homes, and seven people prepared footlights and flashlights to use when working in the event of a power outage. As for disaster volunteers, 18 people said they would definitely participate, and 25 said they would participate if conditions were met. Therefore almost everyone was willing to participate.
The results suggest that providing opportunities to experience disaster mitigation may arouse nursing students’ interest, leading to proactive action. By intentionally incorporating disaster mitigation education as part of their education, it is expected that the first step will be to lead to concrete behavioral change, such as preparation to protect one's own life and the lives of one's family from a disaster. It is hoped that after students consider self-help, they will broaden their perspective to include a role in providing support.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 資料 = Source
言語 ja
bibliographic_information ja : 日本赤十字九州国際看護大学紀要
en : Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing

巻 23, p. 24-30, ページ数 7, 発行日 2025-03-31
出版者
出版者 日本赤十字九州国際看護大学
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21868042
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12560766
権利
権利情報 ©2025 日本赤十字九州国際看護大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-31 02:48:00.051665
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3