WEKO3
インデックスリンク
アイテム
「ひとりを看る目、その目を世界へ」を実現できる教育ツールの開発と適用 : タイの学生の世界観に学ぶ試み
https://doi.org/10.15019/00000676
https://doi.org/10.15019/0000067615ec4b14-4636-4f94-bbdb-674131f422d9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
著作権は本学に帰属する。
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-31 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 「ひとりを看る目、その目を世界へ」を実現できる教育ツールの開発と適用 : タイの学生の世界観に学ぶ試み | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Development and application of educational tools that enable students to gain a glocal perspective : an attempt to learn from the Thai students’ worldview | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
タイトルのヨミ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | ヒトリ オ ミル メ ソノ メ オ セカイ エ オ ジツゲン デキル キョウイク ツール ノ カイハツ ト テキヨウ : タイ ノ ガクセイ ノ セカイカン ニ マナブ ココロミ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 世界観 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 批判的意識化 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 教育ツール開発 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | タイ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | 看護学生 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | world view | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | critical consciousness | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | educational tool development | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | Thailand | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
主題 | nursing students | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15019/00000676 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者 |
守山, 正樹
× 守山, 正樹
× 鈴木, 清史
× 山本, 孝治
× 菅原, 直子
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では東南アジアの中核として発展するタイ王国の看護学生に着目し、日本の学生と比較しつつ、人を見る目を世界へと段階的に拡大・発展させられる教育ツールの開発を試みた。出発点はかって守山らが提案した子どもの環境観を探る対話誘発型質問系列WIFYである。まずWIFY改を試作し、2017年5月に本学初年次学生で試行した。その後、英語とタイ語への試訳を経てWIFY-LRNWを完成させ、同年8月タイ赤十字看護大学で10名の学生に試行した。さらに2018年3月、再度タイを訪問し、前回と同一の学生に、過去7か月の生活や社会の変化を語ってもらった。WIFY-LRNWは変化を内省・言語化する上でも、グローバル化の状況を意識する上でも有効であった。双方の国でWIFY-LRNWを問いかけることにより、学習者の視野が拡がり、世界と自国地域を同時に意識し、自己と他者の存在に覚醒するグローカル化が進むことが期待される。 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In this study, we focused on nursing students in Japan as well as students in the Kingdom of Thailand, which has developed as the core of Southeast Asia, and tried to develop educational tools that can help both country students to critically reflect their view of environment and world to attain glocal perspective. The starting point is WIFY (What is important for you?), a dialogue-induced question series that originally explores the child’s view of the environment, proposed by Moriyama in 1998. This time, in May 2017, we prototyped WIFY and started to improve its applicability to nursing students by trial implementations to our Japanese first year students. In June 2017, under the assistance of partners in Thailand, we finally completed WIFY-LRNW (WIFY-living reflection and narration worksheet). In August 2017, we visited Thailand and interviewed 10 Thai students using WIFY-LRNW. In March 2018, we visited Thailand again and interviewed the same student. WIFY-LRNW helped students to reflect and talk about changes in life and society over the past seven months in Thailand. WIFY-LRNW was effective for introspecting and verbalizing social and environmental changes as well as being aware of the globalization situation. By sking WIFY-LRNW in both countries, it is expected that the learner’s perspective will grow and expand. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 報告 = report | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
日本赤十字九州国際看護大学紀要 = Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing en : 日本赤十字九州国際看護大学紀要 = Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing 巻 18, p. 13-22, 発行日 2020-03-31 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 日本赤十字九州国際看護大学 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 21868042 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12560766 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
権利情報 | ©2020 日本赤十字九州国際看護大学 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR |