ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字九州国際看護大学紀要
  3. 14号

新生児沐浴e-learningの授業への活用と効果

https://doi.org/10.15019/00000500
https://doi.org/10.15019/00000500
671cd391-68ed-41ae-8e65-1ee493ce5928
名前 / ファイル ライセンス アクション
4-新生児沐浴e-learning 本文 (1.2 MB)
著作権は本学に帰属する。
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-02-22
タイトル
タイトル 新生児沐浴e-learningの授業への活用と効果
言語 ja
タイトル
タイトル Utilization and effectiveness of e-learning material to newborn bathing techniques
言語 en
タイトルのヨミ
その他のタイトル シンセイジ モクヨク e-learning ノ ジュギョウ エ ノ カツヨウ ト コウカ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 新生児沐浴
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 e-learning
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 看護教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 newborn bathing techniques
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 e-learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing education
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15019/00000500
ID登録タイプ JaLC
著者 後藤, 智子

× 後藤, 智子

en GOTO, Tomoko

ja 後藤, 智子

ja-Kana ゴトウ, トモコ


Search repository
佐藤, 珠美

× 佐藤, 珠美

en SATOH, Tamami

ja 佐藤, 珠美

ja-Kana サトウ, タマミ


Search repository
猪谷, 生美

× 猪谷, 生美

en INOTANI, Takami

ja 猪谷, 生美

ja-Kana イノタニ, タカミ


Search repository
大塚, 亜沙子

× 大塚, 亜沙子

ja 大塚, 亜沙子

en OTSUKA, Asako

ja-Kana オオツカ, アサコ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、看護学生への教育用として開発した新生児沐浴e-learning を授業に活用し、その有用性を評価することを目的とした。A 看護大学3 年生126 名を対象に、沐浴の実技演習前にe-learning を視聴することを推奨し、演習終了後に教材に対する意見の記述を求めた。学生の単位習得後に改めて分析用のデータとして使用することを説明し、同意を得た108 名の自由記述内容を分析対象とした。
 108 名の記述内容について、開発者(教員)が意図した7 つの教育課題に対応させて検討した結果、6つの課題に対応する記述があった。その中で、とくに教育課題の改善に向けて効果があったと思われた内容は、「新生児のサインと相互作用の理解」「技術と解剖学、生理学の知識を関連づけた学習」「安全かつ適切な技術の習得」の3 つであった。一部の学生は本教材の視聴を繰り返し学習への動機づけを高めていた。加えて、教員にとっても通常より短い時間で効率的な授業実施につながった。以上のことから、本教材は授業への活用において一定の有用性と効果があったと考えられる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 E-learning material was designed and implemented to teach newborn bathing techniques to nursing students. The purpose of this study is to evaluate the laboratory practice using the newborn bathing e-learning materials.
The survey was conducted with 126 students who had been encouraged to use the material before laboratory practice to evaluate the usefulness of the tool. It was qualitatively analyzed for “comments on the use of e-learning” by 108 students in 126.
In the analysis, and free description content by students 108 people, it was studied by correspondence seven of education problems. As a result, there is a description corresponding to the six education problems. Among them, in particular, were many descriptions of the three education problems. These were “understanding the signs and the interaction of the newborn” and “linking bathing techniques with previous knowledge of anatomy and physiology”, “learning safety and appropriate techniques”.
Some of the students also showed higher motivation to learn and to repeat the learning experience because they found the material attractive. In addition, teachers conducted their classes more efficiently and in less time than usually. From the above, this materials was considered that there was a certain utility and effectiveness in the use of the teaching.
言語 en
書誌情報 ja : 日本赤十字九州国際看護大学紀要
en : Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing

巻 14, p. 13-20, 発行日 2015-12-25
出版者
出版者 日本赤十字九州国際看護大学
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 21868042
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12560766
DOI
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15019/00000500
権利
権利情報 ©2015 日本赤十字九州国際看護大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 13:47:27.378955
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3