ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 雑誌掲載論文(国内)

専門文章作成支援方法の開発に向けて : スキーマ形成を中心に

https://jrckicn.repo.nii.ac.jp/records/379
https://jrckicn.repo.nii.ac.jp/records/379
2effe093-20c4-4373-87e2-c8fe4e90b677
名前 / ファイル ライセンス アクション
専門文章作成支援方法の開発に向けて.pdf 本文 (472.7 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2015-01-13
タイトル
タイトル 専門文章作成支援方法の開発に向けて : スキーマ形成を中心に
タイトル
タイトル Towards developing resources and activities that assist formation of schema for academic writing
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 アカデミックライティング
キーワード
主題Scheme Other
主題 テキスト分析タスク
キーワード
主題Scheme Other
主題 リソース
キーワード
主題Scheme Other
主題 スキーマ
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習への意識化
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 academic writing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 text-analyzing tasks
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 resources
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 schema
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 awareness
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
著者 村岡, 貴子

× 村岡, 貴子

en MURAOKA, Takako

ja 村岡, 貴子

ja-Kana ムラオカ, タカコ


Search repository
因, 京子

× 因, 京子

en CHINAMI, Kyoko

ja 因, 京子

ja-Kana チナミ, キョウコ


Search repository
仁科, 喜久子

× 仁科, 喜久子

en NISHINA, Kikuko

ja 仁科, 喜久子

ja-Kana ニシナ, キクコ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 専門的文章作成を支援する方法の開発を目標に、日本語テキスト分析タスク等を行う15週間のライティング授業に参加した受講者16名の文章評価と学習活動に対する内省を分析し、対象者の在学段階、母語、職歴、研究歴等、複数の背景要因を考慮しつつ、スキーマ形成との関連を考察した。コース終了後の3種の報告文の評価において、筆者らが作成した完成度が高い模範的な文章に高い評価を行った者は16名中13名で、うち9名が、文体、構成、文の長さと段落サイズ、表現と論理展開の明快さ等、適切な基準を示し、1)評価基準として複数の要因の間に優先順位を認識し、部分より構造や論理展開等の全体的特徴を重視する、2)日本語学習の意義を経験や現在の活動と関連づけて捉える、3)明確な外国語学習観を持つという特徴が見られた。テキスト分析タスクは、スキーマ獲得に成功しつつある学習者にもそれが困難な学習者にも有用であるが、後者にはそれに加えて、他の学習者による学習や文章へのコメントをリソースとして提供することがスキーマ形成を助けるための一つの可能性であると考えられた。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 This article, combining findings of our previous work and new observations, analyzed the results in text-evaluation and reflective comments by 16 regular participants in 15-week writing course that offered text-analyzing tasks as one of its major activities, considering the learners' academic standings, learning experiences and various cultural/environmental backgrounds to identify possible influential factors on schema formation and develop resources and activities to assist it. Thirteen learners gave a correct judgment, and 9 of them based their judgments on reasonable internalized standards on style, organization, length of sentence, size of paragraph, and clarity in expression and argumentation. The following were observed in the more successful learners: 1) they had a set of well-stated, ordered standards of good writing with a priority on organization and argumentation, 2) were aware of common features their Japanese learning had with their experiences and also of its implications on their achievements in research, and 3) have specific expectations for the process of learning. While text-analyzing tasks were useful both for the more and the less successful learners, the latter were expected to be benefited from exposure to reflections by others. Learners' comments will be usefully incorporated into resources for the teaching of academic writing.
書誌情報 専門日本語教育研究
en : Journal of technical Japanese education

号 11, p. 23-30, 発行日 2009
出版者
出版者 専門日本語教育学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13451995
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11888424
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.11448/jtje.11.23
権利
権利情報 ©2009 専門日本語教育学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づき学会ホームページ公開のPDFから複製したものである
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 http://stje.kir.jp/index.html
関連名称 専門日本語教育学会
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.jstage.jst.go.jp/browse/jtje/-char/ja/
関連名称 専門日本語教育研究(J-STAGE)
他の資源との関係
関連名称 isVersionOf:https://www.jstage.jst.go.jp/article/jtje/11/0/11_0_23/_article/-char/ja/
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 13:53:08.822866
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3