ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要論文
  2. 日本赤十字九州国際看護大学紀要
  3. 18号

「ひとりを看る目、その目を世界へ」を実現できる教育ツールの開発と適用 : タイの学生の世界観に学ぶ試み

https://doi.org/10.15019/00000676
https://doi.org/10.15019/00000676
15ec4b14-4636-4f94-bbdb-674131f422d9
名前 / ファイル ライセンス アクション
02 本文 (878.7 kB)
著作権は本学に帰属する。
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-03-31
タイトル
タイトル 「ひとりを看る目、その目を世界へ」を実現できる教育ツールの開発と適用 : タイの学生の世界観に学ぶ試み
タイトル
タイトル Development and application of educational tools that enable students to gain a glocal perspective : an attempt to learn from the Thai students’ worldview
言語 en
タイトルのヨミ
その他のタイトル ヒトリ オ ミル メ ソノ メ オ セカイ エ オ ジツゲン デキル キョウイク ツール ノ カイハツ ト テキヨウ : タイ ノ ガクセイ ノ セカイカン ニ マナブ ココロミ
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 世界観
キーワード
主題Scheme Other
主題 批判的意識化
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育ツール開発
キーワード
主題Scheme Other
主題 タイ
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護学生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 world view
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 critical consciousness
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational tool development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Thailand
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing students
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15019/00000676
ID登録タイプ JaLC
著者 守山, 正樹

× 守山, 正樹

en MORIYAMA, Masaki

ja 守山, 正樹

ja-Kana モリヤマ, マサキ


Search repository
鈴木, 清史

× 鈴木, 清史

ja 鈴木, 清史

en SUZUKI, Seiji

ja-Kana スズキ, セイジ


Search repository
山本, 孝治

× 山本, 孝治

en YAMAMOTO, Koji

ja 山本, 孝治

ja-Kana ヤマモト, コウジ


Search repository
菅原, 直子

× 菅原, 直子

ja 菅原, 直子

en SUGAWARA, Naoko

ja-Kana スガワラ, ナオコ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では東南アジアの中核として発展するタイ王国の看護学生に着目し、日本の学生と比較しつつ、人を見る目を世界へと段階的に拡大・発展させられる教育ツールの開発を試みた。出発点はかって守山らが提案した子どもの環境観を探る対話誘発型質問系列WIFYである。まずWIFY改を試作し、2017年5月に本学初年次学生で試行した。その後、英語とタイ語への試訳を経てWIFY-LRNWを完成させ、同年8月タイ赤十字看護大学で10名の学生に試行した。さらに2018年3月、再度タイを訪問し、前回と同一の学生に、過去7か月の生活や社会の変化を語ってもらった。WIFY-LRNWは変化を内省・言語化する上でも、グローバル化の状況を意識する上でも有効であった。双方の国でWIFY-LRNWを問いかけることにより、学習者の視野が拡がり、世界と自国地域を同時に意識し、自己と他者の存在に覚醒するグローカル化が進むことが期待される。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In this study, we focused on nursing students in Japan as well as students in the Kingdom of Thailand, which has developed as the core of Southeast Asia, and tried to develop educational tools that can help both country students to critically reflect their view of environment and world to attain glocal perspective. The starting point is WIFY (What is important for you?), a dialogue-induced question series that originally explores the child’s view of the environment, proposed by Moriyama in 1998. This time, in May 2017, we prototyped WIFY and started to improve its applicability to nursing students by trial implementations to our Japanese first year students. In June 2017, under the assistance of partners in Thailand, we finally completed WIFY-LRNW (WIFY-living reflection and narration worksheet). In August 2017, we visited Thailand and interviewed 10 Thai students using WIFY-LRNW. In March 2018, we visited Thailand again and interviewed the same student. WIFY-LRNW helped students to reflect and talk about changes in life and society over the past seven months in Thailand. WIFY-LRNW was effective for introspecting and verbalizing social and
environmental changes as well as being aware of the globalization situation. By sking WIFY-LRNW in both countries, it is expected that the learner’s perspective will grow and expand.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 報告 = report
書誌情報 日本赤十字九州国際看護大学紀要 = Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing
en : 日本赤十字九州国際看護大学紀要 = Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing

巻 18, p. 13-22, 発行日 2020-03-31
出版者
出版者 日本赤十字九州国際看護大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21868042
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12560766
権利
権利情報 ©2020 日本赤十字九州国際看護大学
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 13:47:43.467214
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3