@article{oai:jrckicn.repo.nii.ac.jp:00000815, author = {TAKADO, Kanako and 髙堂, 香菜子}, journal = {日本赤十字九州国際看護大学紀要, Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 本研究の目的は、日本の看護系大学における看護学教員育成の現状を文献から明らかにし、看護系大学教員育成における課題を考察することである。  医中誌Web版とCiNiiを用いて文献検索を行い、研究目的に適していると思われる40件を対象とした。40文献を分析した結果、以下のことが明らかとなった。①教育実践の共有化を図る学習会や実践力向上のための事例検討会が実施されていたが、組織的な体制の整備はまだ不十分であること②看護系大学教員は、教育について学ぶ機会がなく教育に関する知識や経験がないまま教職に就き、悩みや困難を抱えていることから、看護系大学教員としての準備教育が不足していること③学位取得や研究力向上のための学習の機会に対する支援を含めた教育・研究体制が整備されておらず、看護系大学教員の自助努力や組織的な体制の整備が推奨されている。  看護系大学教員の育成の課題について、今後の看護学の発展、看護サービスの質の維持・向上のためには、看護系大学教員の育成が重要かつ必要であり、組織的な体制整備に加えて、看護教育者として個々人が自身の経験から学び看護系大学教員としての力量を形成していけるような支援が重要であり、その方法を確立していくことが今後の課題として考えられた。, The purpose of this study is to clarify the current situation of Nursing faculty education within Japanese nursing universities using literature, and to also consider issues which are arising. A literature search was performed using the Ichushi—Web and CiNii Articles and, 40 articles deemed suitable for the research purpose were selected as subjects. As a result of analyzing 40 documents, the following became clear: (1)Currently, efforts to develop teaching skills at nursing universities consists of; study sessions for sharing educational practices, case study sessions for improving practical skills, but the organizational system is still insufficient. (2)Nursing university trainees have little opportunity to learn about education. They have feelings of worry, and struggle because of lack of knowledge or experience in education. This further highlights the current situation of lack of preparatory education for nursing university trainees. (3)There is no education and research system in place, including support for learning opportunities for teachers to obtain degrees and improve their research skills, and it is recommended that trainees help themselves and establish an organized system. Regarding the issue of developing nursing university training, it is important and necessary to train nursing university trainees in order to develop nursing science and maintain and improve the quality of nursing services in the future, in addition to the development of organizational systems, it is important to provide support for individual nurse educators to learn from their own experiences and form their own competencies as nursing college faculty, and the future task is to establish a method to do so., 資料 = source}, pages = {17--25}, title = {看護系大学の看護学教員育成の現状と課題に関する文献検討}, volume = {20}, year = {2022}, yomi = {タカドウ, カナコ} }