@article{oai:jrckicn.repo.nii.ac.jp:00000813, author = {MATSUNAKA, Eriko and 松中, 枝理子 and 柴, 枝理子 and SHIBA, Eriko and OOSHIGE, Narumi and 大重, 育美}, issue = {20}, journal = {日本赤十字九州国際看護大学紀要, Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing}, month = {Mar}, note = {application/pdf, 看護学生は、講義期間と実習期間の両方の期間で睡眠に問題を抱えている者が多いことが報告されている。本研究の目的は、講義期間における看護学生の睡眠を学年間比較することによって、学年による看護学生の睡眠の特徴を把握し、看護学生が良好な睡眠を確保するために取り組んでいる工夫を明らかにすることとした。 A大学の看護学生4学年415名を対象とした無記名式Webアンケートによる横断研究を実施した。睡眠の学年間比較では、ピッツバーグ睡眠質問票日本語版(PSQI-J)を用い、PSQI-Jの総合得点と主観的な睡眠の質などの7つの要素の各得点を算出し、多重比較を行った。看護学生が良好な睡眠を確保するために取り組んでいる工夫は、自由記載とし、質的記述的分析を行った。 Webアンケートに回答し、回答に欠損があった者を対象者から除外した有効回答者数は252名であった(有効回答率60.7%)。睡眠の学年間比較から、2年生の睡眠が最も悪く、約7割の2年生に睡眠障害があることが示唆された。2年生の睡眠の特徴として、主観的な睡眠の質が悪く、入眠が困難で、日中の覚醒困難を自覚する頻度が他の学年より高かった。看護学生が良好な睡眠を確保するために取り組んでいる工夫として、28サブカテゴリーから【起床時の工夫】などの6カテゴリーを生成したが、【起床時の工夫】はほとんど取り組まれていなかった。 2年生を対象に、主観的な睡眠の質の向上、入眠困難の改善、日中覚醒困難を軽減する方法を教育する必要がある。その方法の1つとして、起床直後や日中に太陽光を浴びることが夜間の睡眠を促すことを教育することが重要である。, Nursing students’ sleep is poor during both classroom learning and practical training. The aim of this study was to compare sleep among academic years and sleep hygiene to describe current sleep during classroom learning. The participants for this cross-sectional study were college nursing students. Participants’ consent was implied by response to a self-administered questionnaire on a website. Sleep was assessed using the Pittsburgh Sleep Quality Index -Japanese version (PSQI-J). The PSQI-J included seven components such as subjective sleep quality. The results were analyzed by using multiple comparisons. Free writing description of nursing students’ sleep hygiene for good sleep was analyzed by qualitative descriptive analysis. A total of 252 nursing students completed a self-administered questionnaire (response rate: 60.7%). Sleep of second-year students was poorer than all other school years and about 70% of them had a sleep disorder. Second-year students also had poorer subjective sleep quality, showed more sleep latency, and experienced more frequent daytime dysfunction than other school years. Six categories such as [effort of the getting up] were extracted from 28 subcategories of nursing students’ sleep hygiene to describe good sleep. However, [effort of the getting up] was hardly worked on by nursing students. This study suggested that second-year students needed to learn the way of improving subjective sleep quality, sleep latency and reducing daytime dysfunction. Second-year students required education to promote sleep by getting sunlight exposure soon after awakening., 報告 = report}, pages = {1--8}, title = {看護学生の睡眠の学年間比較と睡眠を確保するための工夫}, year = {2022}, yomi = {マツナカ, エリコ and シバ, エリコ and オオシゲ, ナルミ} }