@article{oai:jrckicn.repo.nii.ac.jp:00000612, author = {KURAOKA, Yumiko and 倉岡, 有美子 and 井部, 俊子 and IBE, Toshiko and 佐々木, 菜名代 and SASAKI, Nanayo and 笠松, 由佳 and KASAMATSU, Yuka and 澤邉, 綾子 and SAWABE, Ayako and 武村, 雪絵 and TAKEMURA, Yukie and 吉田, 千文 and YOSHIDA, Chifumi and 手島, 恵 and TESHIMA, Megumi}, issue = {1}, journal = {日本看護管理学会誌, The journal of the Japan Academy of Nursing Administration and Policies}, month = {Jul}, note = {application/pdf, 本研究の目的は「コンピテンシーを基盤とした看護管理者研修プログラム」を開発し評価をすることである.プログラムは,「コンピテンシー・マネジメントの展開」(Spencer & Spencer, 1993)を参考に,日本の看護管理者への適用を検討し,コンピテンシー群を基盤とした8つのモジュールで構成した. 対象者は,プログラムの受講者33人(看護師長経験年数1~5年)であった.自作した自己評価票にて,コンピテンシー群ごとのコンピテンシーレベルを測定した.一般性セルフ・エフィカシー自己評価票にて,自己効力感を測定した.双方ともプログラム開始前と終了直後に配布し,回収数は32部であった.プログラム内容の評価にはモジュール評価票を用いた.各モジュール終了後に配布し,回収数は全モジュールにおいて33部であった. 分析の結果,コンピテンシーレベルの全体平均値は,受講前(2.76)と比較し受講後(2.87)は,有意に上昇した(p < .05).一般性セルフ・エフィカシーの平均値は,受講前(8.71)と比較し受講後(9.65)は,有意に上昇した(p < .05).一方,コンピテンシー群では,受講前後でコンピテンシーレベルの平均値が下降したものもあった.また,受講者の理解度と満足度が低いモジュールがあった. プログラムは,看護管理者としてのコンピテンシーを高めるうえで,効果的であったと考える.モジュールによっては,教育内容・方法の改善の必要性が示唆された., The purpose of this study was to describe the development and evaluation of a competency-based management program for nurse managers. We referred to "Competence at work" (Spencer & Spencer, 1993) and enrolled Japanese nurse managers in a program to assess areas of competency. This program was composed of eight modules based on competency clusters. Thirty-three subjects (1~5 years of managerial experience) participated in this program. We measured competency levels using a question-naire that we designed. Self-efficacy was measured with the General Self-Efficacy Scale which is 16-item scale designed by Sakano and Tojyo (1986). We distributed questionnaires before the program started and just after completion; 32 and 32, respectively, were collected. A module evaluation question-naire was distributed after each module to evaluate the program contents. All 33 participants completed each module evaluation. A paired t-test was used to compare participants' competency level and self-efficacy. The mean score of competency was significantly higher after the program than before (2.87 vs. 2.76, p<.05). The mean score of self-efficacy was significantly higher after the program than before (9.65 vs. 8.71, p<.05). However, there was a cluster of cases where the mean score of competency was lower after the pro-gram, and there was one module which received a low rating for intelligibility and participant satisfaction. Overall, the program effectively increased the competency levels of nurse managers. Some modules may require revision to improve contents or methods of presentation.}, pages = {26--37}, title = {コンピテンシーを基盤とした看護管理者研修プログラムの開発と評価(第一報)}, volume = {20}, year = {2016}, yomi = {クラオカ, ユミコ and イベ, トシコ and ササキ, ナナヨ and カサマツ, ユカ and サワベ, アヤコ and タケムラ, ユキエ and ヨシダ, チフミ and テシマ, メグミ} }