@article{oai:jrckicn.repo.nii.ac.jp:00000552, author = {MATSUNAKA, Eriko and 松中, 枝理子 and 柴, 枝理子 and SHIBA, Eriko and 島崎, 梓 and SHIMAZAKI, Azusa and GOTO, Tomoko and 後藤, 智子 and ISHIYAMA, Sayuri and 石山, さゆり and SONODA, Yuki and 苑田, 裕樹 and NAGAMATSU, Miyuki and 永松, 美雪 and OOSHIGE, Narumi and 大重, 育美}, journal = {日本赤十字九州国際看護大学紀要, Bulletin of the Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 本研究では4 年制看護大学に通学する3 年次看護学生を対象として、講義期間と実習期間ごとに睡眠とスト レスコーピングの関連を明らかにすることを目的とした。 自記式質問紙調査に同意し、回答した看護学生数は、講義期間53 名(回収率54.6%)、実習期間58 名(回 収率58.3%)であった。回避・逃避型のストレスコーピングをとる看護学生は、講義期間では有意に睡眠時間 が長くなり(r=-0.335, p<0.05)、良質な睡眠をとっていると自覚していた(r=-0.280, p<0.05)。一方、実習 期間では、回避・逃避型のストレスコーピングをとる看護学生は、有意に就寝時刻が遅くなっていた(r=0.317, p<0.05)。したがって、4 年制看護大学に通学する3 年次看護学生では、講義期間と実習期間によってストレス コーピングが睡眠に与える影響は異なることが示唆された。 看護学生が講義期間と実習期間ともに良質な睡眠を確保した上で、学習に取り組むことができるよう支援す るために、看護学生が逃避・回避型のストレスコーピング以外の問題焦点型や情動焦点型のストレスコーピン グも有効に用いることができるよう指導する必要がある。ストレスコーピングの中でも看護学生は「人に問題 解決に協力してくれるよう頼む」という問題焦点型のストレスコーピングを用いる頻度が最も低かった。そこ で、教員や実習指導者は、看護学生が「人に問題解決に協力してくれるよう頼む」というストレスコーピング も用いることができるよう、看護学生に指導を行うことが重要である。, This study aimed to clarify the association between sleep and stress coping style among nursing students during lecture and training periods. Subjects were nursing students in their third academic year of a four- year course at the nursing college. A total of 53 nursing students agreed to complete a self-administered questionnaire during their lecture period (response rate: 54.6%) and 58 during their training period (response rate: 58.3%). Nursing students in the lecture period who adopted an avoidance-coping style tended to have significantly longer sleep duration (r=-0.335, p<0.05) and exhibited better subjective sleep quality (r=-0.280, p<0.05). However, their bed time was significantly late during training periods (r=0.317, p<0.05). It was suggested that the influence of stress coping style on sleep during the lecture period was different from that in the training period among nursing students in their third academic year of a four- year course at the nursing college. It is necessary for nursing students to effectively use the stress coping of a problem focus type and the emotion focus type, except the stress coping of avoidance, in order to obtain sufficient sleep for effective learning. Frequency of using the stress coping of a problem focus type, namely, “asking a person to cooperate with a solution to the problem” was the lowest. It is important for nursing instructors and training leaders to teach nursing students how to use appropriate stress coping strategies., Original Article}, pages = {15--23}, title = {看護学生の講義期間と実習期間における睡眠とストレスコーピングの関連}, volume = {16}, year = {2017}, yomi = {マツナカ, エリコ and シバ, エリコ and シマザキ, アズサ and ゴトウ, トモコ and イシヤマ, サユリ and ソノダ, ユウキ and ナガマツ, ミユキ and オオシゲ, ナルミ} }