@article{oai:jrckicn.repo.nii.ac.jp:00000378, author = {OSHIMA, Yayoi and 大島, 弥生 and SATO, Sekiko and 佐藤, 勢紀子 and CHINAMI, Kyoko and 因, 京子}, issue = {12}, journal = {専門日本語教育研究, Journal of technical Japanese education}, month = {}, note = {40018281757, application/pdf, 本研究では、幅広い分野の留学生に対する論文読解・作成支援に必要な情報を得るために、人文科学・社会科学・工学各90 編、計270 編の日本語原著論文を対象に、「導入部分」に典型的に出現するとされる構成要素の分析を行った。すなわち、「a)研究の対象と背景の説明、b)先行研究の提示・検討、c)研究目的・研究行動の提示」という構成要素の現れ方を比較し、これらの「導入的要素」の分野間の異同について分析した。その結果、共通点としてa→b→c という典型的な展開の型が確認された一方で、分野や雑誌による展開の違いが明らかになった。また、冒頭章以降の章でc が再帰する「課題設定再帰型」のパターンが観察された。これらの結果から、学習者への論文読解・作成指導に関して提言を行った。, With a view to assisting international students’ comprehension and production of academic papers in various disciplines, this study analyzed the appearances of three moves recognized as being “typical of introduction” in a total of two hundred and seventy Japanese papers in representative academic journals in natural sciences, social sciences, and humanities. The three typically introductory moves, i.e., a) description of the research object and background, b) discussion of previous studies and c) statement of the purpose and outline of the study, were actually observed to appear in the pattern “a→b→c” across many different disciplines, while some features were specific to a field or to a certain journal. Also, another pattern was recognized where the move c) recurs in sections following the initial sections. Some proposals of the pedagogical nature were made based on the results.}, pages = {27--34}, title = {学術論文の導入部分における展開の型の分野横断的比較研究}, year = {2010}, yomi = {オオシマ, ヤヨイ and サトウ, セキコ and チナミ, キョウコ} }