@article{oai:jrckicn.repo.nii.ac.jp:00000284, author = {TOKUNAGA, Satoshi and 徳永, 哲 and EGUCHI, Masako and 江口, 雅子}, journal = {日本赤十字九州国際看護大学intramural research report, The Japanese Red Cross Kyushu International College of Nursing, intramural research report}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 本研究は学生の英語リスニング能力を向上させるのに、いかにTOEICのリスニング・セクションPart II及びIIIの問題が使われうるか考察するものである。応答問題のPart II及びIIIの問題を取り上げるのは、コミュニケーションの場における実践につながるリスニング能力を向上させることができ、自然なコミュニケーションにおける応答能力を強化することになると考えられるからである。しかし、リスニング能力に関してまだ未熟な段階にある学生に対してTOEICレベルの問題をさせてみても、リスニング能力が向上するのは非常に難しいと思われる。ではいかにすれば能力向上につなげることができるか。私たち徳永と江口は共同してその方法を研究し、さらに学生に情報提供者になってもらってデータをとって研究を実践した。その研究と実践および結果をここにまとめた。データの対象は2年生のセミナー・グループから成る11名の学生である。データは、リスニング・スキルに関するセルフ・リポート(授業による、学生の進度状況)から成る。授業はリスニング能力向上の為の方法として、3つの活動を取り入れた。1) Warm-up Activity 2) Listening Activity 3) Check-up Activityである。Warm-up Activityでは、事前に学生にヒントを与えた。Listening Activityでは、ディクテーションによりPart II及びIIIの質問文を書きとらせてから、問題のリスニングに集中した。Check-up Activityでは、学生の答えを正し、リスニング能力をチェックした。データとして、週1回の授業で13回分のリスニング・スコアを集積した。冬休みが終わってから、学生にアンケートに答えてもらった。アンケートは、日頃の英語との取り組み方と冬休みのリスニングの宿題との取り組み方に関するものである。アンケートから得たデータによると学生がリスニングに費やした時間はさまざまだった。1月中旬に、再び、学生に同じ練習問題を解いてもらった。受講生の内、5名の学生が、10%から20%の範囲内で、正解率を上げた。5名の中で最も正解率が高かった学生は、70%以上の正解率だった。その学生は冬休みの間、毎日、宿題として課したTOEIC Part II及びIIIの応答問題を長い間、聞いていたことがわかった。我々は練習問題と学生に課した宿題からいい結果を得た。又、長い間、応答問題を聞き続けた結果、一つ一つの単語を聞き取るレベルを超えて、対話全体を聞き取れるレベルになり、リスニング能力が伸びたこともわかった。, The purpose of the present study was to understand how the exercises in the TOEIC Listening Sections Part II and III can be useful to improve students' listening comprehension ability. The reason why we took up the question-response exercises in TOEIC Part II and III was that we should be able to improve listening ability through the practice of communication and the ability to reply or to respond should be strengthened during natural conversations. It seems, however, that it is very difficult for the students at the first-step level on listening ability to make progress from working on TOEIC level exercises. Then we asked the question: how can we lead them to improve their ability? Tokunaga and Eguchi cooperated to attempt finding a method for improvement. We collected data from students and studied the results. The following is our study, the research, and results. Second-year students' seminar group including 11 students gave us their information that was comprised of their self-reports on study skills. In class we had three activities as the method for the improvement of their listening comprehension: 1) warm-up activities, 2) listening activities, 3) check-up activities. In the warm-up activities, the students were given some hints in advance. In the listening activities, we had them do dictation exercises from the interrogative sentences contained in Part II and III of the TOEIC examination where they concentrated on listening. In the check-up activities, they corrected their answers and checked their listening ability. We collected their listening scores of thirteen units in once-a-week class as data. When the winter vacation was over, we gave the students questionnaires. The questionnaires were about how they always tried to listen to English and how they did their homework on listening during the vacation. The data that we got from the questionnaires told us that the time they spent on listening was all different. And we gave the same exercises to the students again in the middle of January. Five of the students raised the rate of correct answers within range between 10 and 20 percent. The rate of correct answers that the best student among the five got was more than 70 percent. She spent long time on listening to the question-response exercises in TOEIC Part II and III that we had given to them as a homework everyday during the winter vacation. We had a good result from the exercises and the homework we had given to the students. And we could also find that, after they had passed through the question-response exercises for a long time, their listening skills went up to the level of dialogue comprehension beyond that of individual word recognition.}, pages = {72--85}, title = {いかに学生の英語リスニング能力を向上させるか : TOEICリスニング・セクションPart II及びIIIによる試み}, volume = {2}, year = {2004}, yomi = {トクナガ, サトシ and エグチ, マサコ} }